2. PENDAHULUAN
Usul fiqh
merupakan satu-satunya manhaj ilmiah untuk mengistinbat hukum syarak. Ia
merupakan panduan untuk memahami serta mentafsirkan nas-nas al-Quran dan al-Sunnah ketika merumus hukum hakam dan
mendabit pemikiran mahupun ijtihad. Pentafsiran yang dilakukan adalah yang
berkaitan dengan hukum syarak dan hukum-hakam yang dimaksudkan hanyalah hukum -
hakam amali bukan hukum-hakam akidah. Perkataan amali bermaksud semua perbuatan
termasuk perbuatan hati.
Di samping itu juga,
manhaj bukanlah teknik atau sistem kajian ilmiah sebaliknya ia adalah jalan
(al-tariqah) yang akan memandu seseorang pengkaji menemui kebenaran sama ada
dalam bentuk berita yang hendak dipastikan kesahihannya iaitu perkhabaran
melalui periwayatan yang sampai kepada asal atau isu yang hendak dipastikan kebenaran
atau kepalsuan buktinya.Manhaj ilmiah juga adalah suatu ilmu yang telah
disaring serta lengkap yang boleh diyakini untuk dijadikan sumber ilmu.
Syarat manhaj pula ialah
ia mestilah yang telah sedia wujud dalam diri manusia iaitu secara semulajadi
dalam dasar pemikiran manusia. Ia bukanlah ciptaan dan rekaan kerana jika ia
adalah suatu rekaan, maka pasti memerlukan kepada manhaj yang lain untuk
memastikan manhaj yang pertama tepat, benar dan seterusnya memenuhi spesifikasi
ilmiah. Selain itu, melalui manhaj yang telah sedia wujud ini juga merupakan penyeru
atau penyokong kepada pembaharuan dan tidak sewenang-wenangnya boleh dipermain
atau mengubah hukum syarak. Maka, asas-asas hukum yang hendak diperbaharui itu
tidak akan terhasil dengan dawabit yang yang terikat kemas dan mempunyai manhaj
yang mengawalnya.
Oleh itu, pengenalan
terhadap usul fiqh akan diterangkan secara terperinci dalam penulisan ini untuk
kita mengetahui kaedah pengistinbatan hukum dengan menggunakan kaedah usul
fiqh. Definisi usul fiqh yang meliputi pentakrifan secara Idafiyy dan laqabiyy,
mawdu’ usul fiqh, sejarah perkembangan, kaedah penyusunan serta faedah
mempelajarinya akan dikupas secara terperinci di dalam penulisan ini.
No comments:
Post a Comment